Két Oscar-díjnak is örülhetnek az osztrákok a vasárnapi díjkiosztó után: Christoph Waltz a Django elszabadul Dr. Schultzának megformálásáért, Michael Haneke a Szerelem (Amour) rendezőjeként vehette át az arany szobrocskát Los Angelesben.
Az Oscart megelőző európai díjeső, az Arany Glóbusz-díj, valamint az ötszörös Oscar-jelölés alapján szinte biztosra vették Ausztriában, hogy Michael Haneke filmje legalább egy kategóriában az Oscart is elhozza, és hasonlóan bíztak Waltz sikerében is. Az sem okozott igazi csalódást, hogy a Szerelem az öt jelölésből végül egyet tudott Oscarra váltani. Egynél több díjban nem bíztak a kritikusok, de, mint azt a producer, Veit Heiduschka elmondta, maguk a filmkészítők sem. A szakmabeliek és a kritikusok ugyanis már azt is rendkívüli sikernek tartják, hogy európai szerzői filmként négy főkategóriában is – legjobb film, legjobb rendező, legjobb forgatókönyv, legjobb női főszereplő – bekerült a Szerelem a jelöltek közé, hiszen ez általában csak hollywoodi produkcióknak sikerül. A film hollywoodi sikere sokak szerint a kiváló rendezés mellett annak köszönhető, hogy olyan témával foglalkozik, amellyel előbb-utóbb mindenkinek szembesülnie kell: az elmúlással és a közeli hozzátartozók elvesztésével.
Wolfgang Popp filmszakértő egy másik szempontra is rámutatott. „Az Amourt 11 millió dollárból forgatták, az Argót ennek négyszereséből, a Pi életét 120 millióból. Ha egy ilyen +olcsó+ filmet pajzsra emelnének Hollywoodban, azzal egy kicsit a feje tetejére állna a rendszer” – vélekedett a filmkritikus az ORF rádió műsorában. Hozzátette: az Oscar-díjjal most a nagy amerikai mozik is megnyílnak a film előtt, hiszen az amerikai forgalmazást egy igazi „megacég”, a Sony Classic vállalta. A 71 éves Haneke kétségkívül eddigi pályájának csúcspontjára ért. A Szerelem igazi díjesőt hozott a rendezőnek, felülmúlva előző filmjének, A fehér szalagnak a sikerét is. Az első világháború előtti Németországban játszódó fekete-fehér dráma két éve szintén elhozta a nagy nemzetközi díjak közül Cannes-ból az Arany Pálmát, majd a legjobb külföldi filmként az Arany Glóbuszt, de Oscarral nem jutalmazták.
Christoph Waltz már a díjkiosztó előtt is a reflektorfénybe került az Egyesült Államokban Quentin Tarantino filmjeiben alakított szerepeivel – mutatott rá a filmkritikus. Az új Tarantino-moziban egy emberbarát fejvadászt alakít Waltz. Dr. King Schultz szerepét „egyszerűen rá szabták” – véli a kritikus. Waltz egy szuperhősmoziban is szerepelt nemrég, de abban nem aratott nagy sikert. Haneke és Waltz legújabb, hangos sikeréhez képest kevésbé él a köztudatban, hogy az Amourral együtt négy jelölésből már másodszor kapott osztrák film Oscart az elmúlt öt évben. 2008-ban Stefan Ruzowitzki Pénzhamisítók című filmjét találta a legjobbnak az akadémia az idegen nyelvű filmek között. 2009-ben Götz Spielman rendező Revansát szintén Oscarra jelölték idegen nyelvű film kategóriában, 2010-ben pedig Haneke előző filmje, A fehér szalag kapott jelölést, szintén a nem angol nyelvű filmek között.
(MTI)