… ami az élethez kell!

Kezdőoldal Hírek Hová tűnt a Jonatán alma?

Hová tűnt a Jonatán alma?

Javában tart az almaszüret, mégis eltűnt a boltok polcairól a magyarok egyik kedvenc almafajtája, a Jonatán. Helyette azonban megjelentek olyan új klónok és hangzatos fajták, mint a Pink Lady vagy a Jonagold.  Gyerekkorunk ízeire pedig itthon még mindig nagy kereslet lenne, a nemzetközi trend és a termesztési nehézségek azonban kiszorították a hajdanán népszerű fajtákat. A Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. (MKSZN) szerencsére megőrizte a hagyományos magyar almafajtákat és a kistermelők, hobbikertészek továbbra is hozzájuthatnak a régi kedvelt típusokhoz az érdi faiskolában.

A zamatos Jonatán alma minden magyar ember számára ismerős, hazánkban máig jó az imidzse. Pár évtizede mégis nyomtalanul eltűnt az áruházak kínálatából ugyanúgy, mint a híres Batul, a Starking vagy a Húsvéti Rozmaring. Helyüket három másik – európai piacon domináló – fajtakör foglalta el a gyümölcspultokon:  a hazai termesztés 30%-át adó Golden, a Jonagold és a legkorábbi szüretelésű Gála.

TOSHIBA Exif JPEG

A hagyományos magyar almafajták szerencsére nem tűntek el végleg az országból, és a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. (MKSZN) érdi faiskolájában máig megtalálhatók. A kertészeti cég a szabolcsi termőtájból származó jó ízű, ropogós Jonatán szaporítóanyagát ugyanúgy árusítja, mint a többi régi fajtáét, nem törődve az aktuális piaci trendekkel. Mint kiderült, az egykori magyar almatermesztést meghatározó fajta azért szorult ki a kereskedelemből, mert az nem teljesített jól az exportpiacon. Nyugat-Európa az édesebb ízű almákat részesíti előnyben, szemben a hazai – savanykásabb ízvilágot kedvelő – almafogyasztói szokással. Ezen túl a Jonatán termesztési tulajdonságai sem túl kedvezőek, hiszen ez a fafajta nagyon érzékeny a gombabetegségekkel szemben, ezért intenzív növényvédelmet igényel. Az almafajta eltarthatósága sem előnyös, mert ma már piaci elvárás, hogy a termék akár 12 hónapon keresztül jó minőségű maradjon.

„Mi az új, divatos almafajták mellett fontosnak tartjuk a hagyományos fajták előállítását is, amelyet elsősorban a nem árupiacra termelő gazdaságok, hobbi kertészek számára ajánlunk. A magyar piacon korábban népszerű, jó ízű fajtákat kár lenne elfelejteni, ráadásul az újfehértói Smart Fresh tárolástechnológiával a gyümölcsök akár egy éven át frissen tarthatók.” – mondta el Kasztovszky Zoltán, az MKSZN ügyvezető igazgatója. „Arról nem beszélve, hogy a tendencia szerint a felkapottabb fajtákról néhány év után sokszor kiderül, hogy nem jó adottságokkal bírnak, illetve a lakosság nem kedveli meg őket, így azok kikopnak a termelésből. A hagyományos almafajták azonban egyszer már beváltak, és most ritka különlegességnek számítanak, mert a többi faiskola a kisebb megtérülés miatt nem szívesen foglalkozik velük” – tette hozzá. A nemzetközi igények mellett a hazai piac persze továbbra is keresi a savanykásabb ízvilágot, ezért itthon nagy területen és mennyiségben termesztjük az Idaredet. Ez a típus ízében közelít a Jonatánhoz, de a három fajtakörnél mégis savanykásabb, ezért itthon jól értékesíthető, ráadásul kedvezőek a tárolási tulajdonságai is. A szaporítóanyaggal foglalkozó intézet természetesen teljes palettával rendelkezik az új fajtákból is.

Hozzászólások

Pin It on Pinterest