Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 215

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 216

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 217

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 218

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 215

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 216

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 217

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 218

… ami az élethez kell!

Kezdőoldal Hírek Szeresd, amit csinálsz-Sebastian Bako interjú

Szeresd, amit csinálsz-Sebastian Bako interjú

Sebastian Bakoval, az AVON Duna-csoportjáért (Albániáért, Bosznia-Hercegovináért, Bulgáriáért, Horvátországért, Macedóniáért, Magyarországért, Montenegróért, Szerbiáért és Szlovéniáért) felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk sikerének titkáról, illetve arról, hogy hogyan választják ki a márka arcát.

Hogyan lesz valakiből egy piacvezető  multinacionális vállalat sikeres  felsővezetője?
Talán meglepően hangzik, de kezdetben hajómérnök szerettem volna lenni és arról álmodoztam, hogy körbehajózom a világot. Az életem végül másként alakult: jogot hallgattam és a Reutersnél elvégeztem egy médiakurzust, majd egy ideig újságíróként is dolgoztam. Nagyon fiatalon álltam munkába, de akkor még nem kereskedelemmel foglalkoztam – a 90-es években DJ-ként dolgoztam egy rádiónál. Az volt az első igazán komoly munkám, nagyon élveztem is, rengeteg showműsort vezettem, akár egész éjszakákon át is. Sajnos ez a munka a számlák fedezésére nem volt elegendő – akkoriban az élet nem volt egyszerű. Talán emiatt is pártoltam el a szerelmeimtől, a művészetektől és a zenétől az anyagilag vonzóbb területek felé. Valahogy úgy történt, hogy egyszer csak egy disztribúcióval foglalkozó cég értékesítési osztályán találtam magam, majd egy másikén is, míg végül egyszerre három munkahelyem lett. Ezt nem javaslom senkinek, nagyon megterhelő időszak volt. Igaz, akkori még csak 20 voltam és független — dolgoztam, mint egy megszállott. Ugyanakkor, ha egyszerre három munkahelye van az embernek, szükségszerűen sok mindenről lemarad. Amikor ezt felismertem – olyan 20-21 éves lehettem – irányt változtattam és elkezdtem tudatosan egyetlen karrierre összpontosítani, egy nagy direkt értékesítéssel foglalkozó európai cégnél. Miközben végigmentem a ranglétrán, megismerhettem a szakma fortélyait is. Ezt követően – 1999-ben – csatlakoztam az AVON-hoz. A vállalatnál töltött 12 év alatt nagyon sokat tanultam, és rengeteg helyen éltem; dolgoztam Bosznia-Hercegovinában, Kazahsztánban és Indiában is, az utóbbi időben pedig a Duna-csoport 9 országát irányítom.


Mi kell ahhoz, hogy valaki valóban jó vezető legyen?
Személyes képességek egész során múlik, de a legfontosabb, hogy törődnöd kell az emberekkel és mindennel, ami csak befolyással lehet a munkádra. Nem szeretem a saját karrierem tervezgetni, egyszerűen mindig arra koncentrálok, amit az adott pillanatban tennem kell — mindig nagy odafigyeléssel és törődéssel. Nagyon intenzív intellektuális nyitottsággal, mondhatni kíváncsisággal rendelkezem, folyamatosan olvasok, tanulok és látni, hallani, érezni igyekszem a világot. Mindenhol, ahol eddig jártam, minden egyes üzleti kontextusban, amelyben részt vettem, teljes mértékben BENNE voltam – egyszerűen nem tud működni az, hogy valaki személyes ismeretek híján elmegy egy új országba, majd prédikálni kezd az embereknek… A másik nagyon fontos dolog, hogy folyamatosan és tudatosan szívjunk magunkba annyi tudást és tapasztalatot, amennyit csak tudunk, hiszen ez a rendezettség tesz minket alkalmassá arra, hogy továbbfejlődhessünk.

Mit tanácsolna azoknak, akik sikeresek szeretnének lenni a munkájukban és karriert építenének?
Szeresd, amit csinálsz, törődj azzal, amit csinálsz, törődj azokkal az emberekkel, akik körbevesznek, próbálj meg bölcsen viselkedni és légy kíváncsi! Ugyanilyen fontos, hogy önmagadhoz mindig légy hű és higgy magadban! Ne légy arrogáns és bánj tisztelettel a munkatársakkal! Az arrogáns vezetési stílus sohasem célravezető.

Az AVON Duna-csoport ügyvezető igazga-tójaként milyen tervei és céljai vannak?
Valamivel több mint egy éve egyrészt azért érkeztem Magyarországra, hogy segítsem az itteni folyamatokat és felpörgessem azokat, másrészt pedig azért, hogy átszervezzem a Duna-menti országokból álló régiót. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen talán a Duna-csoport munkatársai alkotják az AVON legtapasztaltabb és legtehetségesebb csapatát. Ügyvezetőként fontosnak tartom ezen kívül azt is, hogy alkalmasak legyünk arra, hogy az üzleti kihívásokra olyan gyorsan reagáljunk, amennyire csak lehet, hiszen ez a növekedés egyik kulcsa.

A vállalat évek óta sikeresen kampányol az emlőrák ellen. Nagyon sokan, köztük civilek és hírességek is csatlakoztak Önökhöz. Miért pont ezt a problémát karolták föl?
A szépség természetes forrása az egészség, ezért az Avon számára a nők egészsége ugyanolyan fontos, mint a szépségük. Vállalatunk ebben a szellemben kötelezte el magát az emlőrák elleni küzdelem mellett. Az évek során több mint 440 millió forintot ado-mányoztunk különböző intézményeknek valamint a Magyar Rákellenes Ligának, és közel harminc orvosi berendezést vásároltunk kórházak számára.Az emlőrák a világon a leggyakoribb nőket érintő rákos megbetegedés. Magyarországon évente 7000 új daganatos megbetegedést fedeznek fel és a betegség évente több mint 2000 halálos áldozatot követel. Az országban a lakosság csupán 50%-a jelenik meg szűrésen évente, szemben a 70%-os EU-s átlaggal. Ennek az egyik legfőbb oka a tájékozatlanság, a másik pedig az, hogy sokan nem gondolkoznak felelősen, amikor az egészségről van szó. Úgy érezzük, van miért harcolnunk.

Idén ünnepelte a népszerű szépségmárka a 125. évfordulóját. Természetesen a tortát a márka egyik hazai arcával és az emlőrák elleni kampány egyik nagykövetével, Zsédával vágták fel.

Az AVON évek óta az egyik legsikeresebb márka világszerte. Mi a siker a titka?
Nincs titok. Csak azok a régi értékek és stabil alapok, melyekkel minden az AVON-hoz hasonlóan nagy múltú cég rendelkezik. Ha már több mint egy évtizedet eltöltesz az AVON-nál, jobban megérted, hogy mi teszi az üzletet sikeressé. Ahogy említettem is, úgy tartom, hogy a jó vezető gondoskodó és mindennel képes törődni. Ami még a sikerhez kell a mostani, folyamatosan változó világban, az nem más, mint a gyorsaság és a rugalmasság. Az utóbbi időben megfigyeltem, hogy sokan a válságra hivatkozva takargatták saját hibáikat is. –  „Recesszió van, mit várnál tőlem?” – Amíg a gyorsaságot, a rugalmasságot és becsületességet szem előtt tartva játszol, és amíg azt a pluszt keresed, ami csak benned van meg, addig jó úton haladsz. Ez az, amire az elmúlt pár évben Magyarországon is törekszünk és ez az, aminek köszönhetően sikert sikerre halmozunk, folyamatosan növelve részesedésünket a piacon. Mindaz, amit elmond tam, a stratégiánkat dicséri, de be kell valljam, hogy a stratégia nem minden, a stratégia megvalósítása éppoly fontos. Az elmúlt 125 év alatt sokszor ízleltük meg a siker ízét, így nagyok az elvárásaink saját magunkkal szemben és céljaink is nagyívűek. Vagyis, egy évszázaddal később sem távolodtunk el az alapoktól. Ha belegondol, csak két másik cég ünnepli a 125. születésnapját ebben az évben (Coca Cola és Mercedes) és ez nem kis dolog. Az értékek mindig fontos alapot jelentenek ahhoz, hogy jót tegyünk a közösségnek, a környezetünknek, a nőkért a nőknek. Az eltökéltség, hogy jó cég legyünk, hogy jót alkossunk, alighanem ez teszi a márkát hosszú évek óta sikeressé. Az általunk képviselt értékek mellett a siker másik kulcsát maga a szépség, a szépségre való törekvés jelenti, ami örökké tart.

Az életrajzát látva, igazi kozmopolita. Hol érzi magát igazán otthon?
Pillanatnyilag Budapesten. De ahogy visszatekintek az életemre, leginkább egy utazó nagykövetként látom magamat.

Milyen gyakran utazik a márka otthonába, New Yorkba?
Évente néhányszor.

Sok híresség, énekesnő, színésznő neve köthető az AVON-hoz. Önnek ki a kedvence? Hogyan, mi alapján választják ki, hogy ki képviselje a márkát és márka újdonságait?
Egészen az 1920-30-as évektől kezdve dolgozunk együtt közéleti szereplőkkel, sztárokkal, a legnagyobb hírességekkel. Nekem a személyes kedvenceim Jillian és Patrick Dempsey. Úgy gondolom, hogy ők remekül tükrözik cégünk lényegét és lelkét. Nagyon figyelmesek, bölcsek és saját karitatív tevékenységet is folytatnak, csodálatos emberek.

Gödöllőn, az AVON Magyarország központjában Sebastian Bako és kollégái egy zöldséges kertet alakítottak ki, melyből mindenki kedvére csemegézhet.

Elárulhatja, hogy melyik sztár lesz az AVON következő arca?
Ezt sajnos nem árulhatom el.

Hozzászólások

Pin It on Pinterest