2017. március. 23.
Az Artisjus dalszerzői díja 2015-ben bővült Junior kategóriával, idén pedig a korábbiaktól eltérően három díjat osztanak ki március 28-án a 30 év alatti szerzőknek. Elsősorban zeneszerzői munkásságáért kap díjat Kozma Kata, szövegíróiért pedig Karácson Tamás, vagyis Fluor; valamint a pályája elején álló, de már több mint ígéretes Várallyay Petrát is díjazta a zsűri.
Az Artisjus Junior Könnyűzenei Díjat a hazai könnyűzenei életet, ezen belül is a fiatal tehetségeket jól ismerő, független zsűri szavazta meg; tagjai: Bágyi Balázs, Both Miklós, Jónás Vera, Sebestyén Áron és Szakos Krisztián. A díj által nem csak a magyar közönség és a szakma ismer meg fiatal szerzőket, hanem például az Artisjus nemzetközi szakmai partnereinek (mint például a Stockholm Songwriting Campnek) is ajánlja a díjazottakat, jelölteket.
Alább bemutatjuk a három 2017-es Artisjus Junior-díjast. Megkérdeztük őket legsikeresebb szerzeményükről, valamint legkedvesebb olyan dalukról, amely nem lett ennyire ismert; valamint példaképeikről és arról, hogy szerzőként mit tanultak tőlük.
Karácson Tamás (Fluor)
Az underground hip-hopból indult 29 éves Fluor Tomit a Mizu című slágerrel ismerte meg az egész ország 2011-ben. A dal több sora is szállóigévé lett, olyannyira, hogy még egy országgyűlési vitában is idéztek belőle. Több sláger után a média érdeklődésének középpontjába került Fluor ismét olyat hajtott végre, ami keveseknek sikerült: „megkomolyodott”, és a tanítani való „rebranding” folyamat végpontjaként a Wellhello duó tagjaként (Diaz mellett) immár nemcsak a fiatalok kedvence, hanem generációkon átívelő módon sikeres. Olyannyira, hogy sikerült áttörnie a magyar zeneipar két korábbi gátját is: a Wellhello egyszerre tarolt a YouTube-on és a rádióban, illetve azt is bizonyította (mint Tóth Gergely menedzserfogalmazott a Dal+Szerzőnek), hogy már nem tíz év az út a a nagyszínpadig. Szakos Krisztián a Junior Artisjus-díj indoklásánál Fluor érdemei között említi, hogy összemosta a szlenget a költészettel. „Miközben metaforákat, frappáns aforizmákat használ, szövegei könnyen megjegyezhető, újkori szállóigékként is működnek”.
Az underground hip-hopból indult 29 éves Fluor Tomit a Mizu című slágerrel ismerte meg az egész ország 2011-ben. A dal több sora is szállóigévé lett, olyannyira, hogy még egy országgyűlési vitában is idéztek belőle. Több sláger után a média érdeklődésének középpontjába került Fluor ismét olyat hajtott végre, ami keveseknek sikerült: „megkomolyodott”, és a tanítani való „rebranding” folyamat végpontjaként a Wellhello duó tagjaként (Diaz mellett) immár nemcsak a fiatalok kedvence, hanem generációkon átívelő módon sikeres. Olyannyira, hogy sikerült áttörnie a magyar zeneipar két korábbi gátját is: a Wellhello egyszerre tarolt a YouTube-on és a rádióban, illetve azt is bizonyította (mint Tóth Gergely menedzserfogalmazott a Dal+Szerzőnek), hogy már nem tíz év az út a a nagyszínpadig. Szakos Krisztián a Junior Artisjus-díj indoklásánál Fluor érdemei között említi, hogy összemosta a szlenget a költészettel. „Miközben metaforákat, frappáns aforizmákat használ, szövegei könnyen megjegyezhető, újkori szállóigékként is működnek”.
Legsikeresebb dal
A nézettséget és a közönség lelkesedését tekintve az Apuveddmeg című dal a legsikeresebb. Amikor írtam, azt gondoltam, hogy ilyen társadalomkritikus és bevállalós, a hip-hophoz nem szokott füleknek túl gyorsan felreppelt dalt biztos, hogy nem fog rotációba tenni a rádió, és nem lesz sláger – aztán ez lett a legnépszerűbb dalunk. Egyszerre tudják szeretni azok, akik értik az iróniát, és azok is, akik egy kicsit sem; a téma viszont mindenkinek ismerős, hiszen nap mint nap találkozunk Apu kedvenceivel akár munkahelyi szituációban, akár a klubokban vagy szimplán az utcán. Ha még nagy titkokat keresnék, azt mondanám: az egyik fontos eleme a sikerünknek, hogy hitelesen tud trendi lenni, amit előadunk. És nem görcsösen keresgéljük, hogy mivel lehetne megfogni embertömegeket. Érezni benne, hogy természetesen jött és flowból született. És persze ne feledkezzünk meg Diazról sem, hiszen egy jó dallam, egy jó alapzene vagy egy jól előadott refrén nélkül nehéz robbantani.
A nézettséget és a közönség lelkesedését tekintve az Apuveddmeg című dal a legsikeresebb. Amikor írtam, azt gondoltam, hogy ilyen társadalomkritikus és bevállalós, a hip-hophoz nem szokott füleknek túl gyorsan felreppelt dalt biztos, hogy nem fog rotációba tenni a rádió, és nem lesz sláger – aztán ez lett a legnépszerűbb dalunk. Egyszerre tudják szeretni azok, akik értik az iróniát, és azok is, akik egy kicsit sem; a téma viszont mindenkinek ismerős, hiszen nap mint nap találkozunk Apu kedvenceivel akár munkahelyi szituációban, akár a klubokban vagy szimplán az utcán. Ha még nagy titkokat keresnék, azt mondanám: az egyik fontos eleme a sikerünknek, hogy hitelesen tud trendi lenni, amit előadunk. És nem görcsösen keresgéljük, hogy mivel lehetne megfogni embertömegeket. Érezni benne, hogy természetesen jött és flowból született. És persze ne feledkezzünk meg Diazról sem, hiszen egy jó dallam, egy jó alapzene vagy egy jól előadott refrén nélkül nehéz robbantani.
Legkedvesebb, kevésbé sikeres szerzemény
Minden korszakomból megvannak a kiemelt kedvenceim, de ha az elmúlt idők dalait nézem, a Red Bull Pilvaker-es Szeptember végén az egyik legnagyobb kedvencem magamtól; vagy ha kis nézettségű, de szerintem jó dalt keresünk, akkor aSzembesávot emelném ki, aminek az üzenete is fontos, hiszen egy dohányzás elleni kampány részeként jött létre, de végül többféle szemszögből mutatja be a függőségeket.
Minden korszakomból megvannak a kiemelt kedvenceim, de ha az elmúlt idők dalait nézem, a Red Bull Pilvaker-es Szeptember végén az egyik legnagyobb kedvencem magamtól; vagy ha kis nézettségű, de szerintem jó dalt keresünk, akkor aSzembesávot emelném ki, aminek az üzenete is fontos, hiszen egy dohányzás elleni kampány részeként jött létre, de végül többféle szemszögből mutatja be a függőségeket.
Példaképek
Tariska Szabolcs megfejtéseit imádtam már tiniként is, mikor hallgattam az Amorf Ördögöket, nagyon szépen bánik a képekkel és amikor elvont, akkor sem erőlködik vagy művészkedik. A HS7 vagy Lovasi szövegei az itt-ott kissé fanyar, de botrányosan életszagú humor miatt fogtak meg. A pályám elején a Hősök és az akkori underground hip-hop világa kapott el és rántott magába, nagyon sokat köszönhetek a mai napig is az akkori mozgalomnak, de például Papp Szabi életigenlő rock’n’rollja is inspiratív értékkel bír számomra. Minden műfajból lehet tanulni, főleg, ha érezhetően karakteres ember kezéből szalad ki az a néhány sor, ami aztán eldönti egy zenekar jövőjét.
Tariska Szabolcs megfejtéseit imádtam már tiniként is, mikor hallgattam az Amorf Ördögöket, nagyon szépen bánik a képekkel és amikor elvont, akkor sem erőlködik vagy művészkedik. A HS7 vagy Lovasi szövegei az itt-ott kissé fanyar, de botrányosan életszagú humor miatt fogtak meg. A pályám elején a Hősök és az akkori underground hip-hop világa kapott el és rántott magába, nagyon sokat köszönhetek a mai napig is az akkori mozgalomnak, de például Papp Szabi életigenlő rock’n’rollja is inspiratív értékkel bír számomra. Minden műfajból lehet tanulni, főleg, ha érezhetően karakteres ember kezéből szalad ki az a néhány sor, ami aztán eldönti egy zenekar jövőjét.