2018. január. 19.
A következő hetekben magyar síelők ezrei kelnek útra a környező országokba, hogy pár – remélhetőleg felhőtlen – napot hódoljanak a téli szenvedélyüknek. Egy hosszú téli út alatt gyakran több ezer kilométert is autózunk néhol csúszós, havas, jeges körülmények között. Ahhoz, hogy az oda- és hazavezető út is izgalmaktól mentes legyen, érdemes megfogadni pár tanácsot, amelyet az Abroncs Kereskedőház szakembereinek segítségével állítottunk össze.
- Fontos, hogy megfelelő állapotban legyen autónk.
Ha esedékes az időszakos szerviz, akkor ne halasszuk az utazás utánra, hiszen a szakemberek könnyen orvosolhatják az esetlegesen felfedezett hibákat. Ilyenkor átnézik a futóművet, a fékeket, ellenőrzik a folyadékszinteket, a biztonságtechnikai elemeket, fényszórókat. Télen is nagyon fontos az abroncsok állapota. Elkopott abronccsal semmiképpen ne induljunk útnak, mert életveszélyes! Az Abroncs Kereskedőház szerint 4 milliméter alatt cseréljük le, mert havas, jeges, latyakos úton megszűnik a kapaszkodóképessége. Az abroncsok esetében nagyon fontos a helyes nyomás, hisz ezzel nő az utazásbiztonság, mérséklődik az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsájtás. A gumiabroncsok nyomásvesztésével csökken a stabilitás és irányíthatóság, emellett növekszik a gördülési ellenállás, a fékút és élettartamuk jelentősen rövidül. - Mindenképpen legyen fent a téli gumi, a csomagtartóban pedig hólánc.
A magyar síelők által leginkább látogatott Ausztriában és Szlovéniában egyaránt kötelező a téli gumi használata, egyes hegyi szakaszokon a hóláncot is előírják, így azt is készítsük a csomagok közé. Ennek meglétét egyébként a határon ellenőrizhetik belépéskor. Franciaországban nem kötelező a téli gumi, viszont erősen ajánlott, ha valaki fel is szeretne jutni a síparadicsomokba. Olaszországban a sípályák környékén szintén ellenőrizhetik a téli gumikat és a hóláncot. - Az abroncsok cseréjén felül azonban akad még tennivaló az autó körül.
Ellenőrizni kell például az akkumulátor feszültségét, mert egy korosabb darab hidegben már indítási problémákat okoz. Átlagosan a 4-6 éves akkumulátoroknál érdemes kalkulálni a cserével. Meg kell mérni a hűtőfolyadék fagyási pontját, ugyanis ha nem elég alacsony a fagyási pont, a jég javíthatatlan károkat okozhat a motorban. Ezen kívül a szélvédőmosót is fel kell tölteni, lehetőleg extrém hidegre tervezett típussal. A benzintankot nem érdemes szinte teljesen kiüríteni, mert lehetnek olyan helyzetek, amikor meg kell állnunk egy forgalmi helyzet miatt. Ilyenkor bizony a fűtés sem állhat meg. - Mit vigyünk magunkkal?
Bár kötelező, de a régen megszokott tartozékok – pótkerék, izzókészlet – legyenek az autóban, hiszen ezek egy váratlan helyzetben nagyon hasznos segítséget nyújthatnak. Ajánlott, hogy a csomagtartóban legyen izzókészlet, vontatókötél, pótkerék vagy javítószett, defekt esetére emelő, kerékkulcs, és szükség esetén jó szolgálatot tehet egy lapát, zseblámpa, takaró. A papírok közül kötelező a forgalmi engedély, a gépjármű-biztosítás, az utasok számával megegyező láthatósági mellény, az elsősegélydoboz, valamint az elakadásjelző háromszög. A hosszú útra mindenféleképpen érdemes termoszban teát, több liter tartalék vizet vinni és a gyerekek számára is csomagoljunk finomságokat, amelyeket gyorsan elő tudunk varázsolni, ha forgalmi dugó, baleset, vagy elakadt autók miatt vesztegelnünk kellene az úton. - Hogyan közlekedjünk?
Mindenképpen megfontoltan, kerüljük a hirtelen manővereket, gázadásokat és fékezéseket, különösen a sípályákra vezető utak környékén. Mindenképpen tartsuk be a szabályokat, csatoljuk be a biztonsági övet és a mobiltelefont is kihangosítóval használjuk. Külföldön néha egészen meglepő helyeken találkozhatunk fix, vagy mobil traffipaxokkal, így érdemes megfontoltan közlekedni, hiszen senki nem szeretne több száz eurós büntetéssel hazatérni a téli pihenésből. Ha ennek ellenére mégis baj történik – előfordulhat, hogy önhibánkon kívül – akkor legyen készenlétben az assistance szolgáltató cég elérhetősége és legyen utasbiztosítás is.