A forgalmas téli időszakban Wéber Gábor riporter, szakkommentátor összeszedett pár tippet, hogy a hidegben is gondtalan legyen a vezetés.
- A kényelmes viselet az első
Fontos, hogy a téli időszakban is kényelmes legyen a volán mögötti mozgás, így a kabátot, overált, sálat, kesztyűt mindenképp felejtsük el autóvezetés közben. Hasonlóan a strandpapucshoz vagy a magassarkúhoz, a vastagabb, bélelt téli cipő egyáltalán nem alkalmas vezetéshez, mert gátolhatja a pedálkezelést, ezért érdemes egy vékonyabb talpú cserecipőt tartani az autóban. Beszálláskor emellett mindig verjük le a lábbelinkről a havat, hókását, mert az emiatt síkossá vált pedálról könnyebben lecsúszhat a lábunk, ami rendkívül balesetveszélyes.
- Ne csak magunkra, de a jármű előkészítésére is szánjunk időt
Bár a téli gumit mindannyian ismerjük, ez önmagában nem elég a téli felkészültséghez. Indulás előtt ne feledkezzünk meg a guminyomás ellenőrzéséről sem, különösképp, ha 10 foknál többet csökken a hőmérséklet. Emellett legyen alapkellék a jégkaparó és a hókefe, amiből utóbbit az autó fényezésének megóvása érdekében csak simítva, ne a kasztnihoz nyomva használjunk. Az ablaktörlő lapátokat csak óvatosan emeljük el a szélvédőtől, mert ha lefagytak, letéphetjük az éleket az első törlésnél.
- Adjuk meg a motornak is, ami jár
Télen nem csak nekünk okoz gondot a napkezdés, de a motor is nehezebben indul. Ezért érdemes például OMV MaxxMotion Diesel üzemanyagot tankolni, amellyel akár mínusz 40 fokban is elindul az autónk, ugyanakkor a fogyasztása is alacsonyabb és teljesítménye is javul a gépjárműnek. Emellett alapvető jó tanács, hogy a várost elhagyva vagy hosszabb útra indulva mindig legyen tele a tank. Így, bárhol is akadnánk el, 30-40 órán keresztül is kihúzhatjuk a meleg autóban, míg a segítség megérkezik.
- Óvatosan a megszokásokkal
A több évtizedes rutinnal rendelkező sofőröknek is szokatlan lehet az első hóesés: a csúszós, jeges úton teljesen mások a körülmények, ezért tartsunk nagyobb követési távolságot és lassabb kanyartempót. Az indulásnál is figyeljünk, mert ilyenkor könnyebben kipörög a kerék úton, vagy emelkedőn elindulva. Ezt elkerülve próbáljunk meg második – vagy akár harmadik – fokozatban indulni, nyújtottabb kuplunghasználattal. Sötétben, esőben vagy ködben autózva jó taktika, ha inkább valaki mögé beállva vezetünk, ami ugyan sokszor lassabb, de jóval biztonságosabb és hosszútávon rengeteg energiát spórolhatunk vele.
- Legyünk jól láthatóak és éberek
A láthatóság érdekében – főleg este és havazáskor – beszállás előtt mindig takarítsuk le a fényszórókat. Ha világosban indultunk, de közben besötétedett, vagy csak eleve fagypont környéki a hőmérséklet, fokozottan figyeljünk a páralecsapódásra és jegesedésre a hidakon, felüljárókon, valamint a tavak és folyók mellett. Ha elfáradtunk, tartsunk pihenőt, vagy alkalmazzuk az úgynevezett „power sleep” azaz gyorsalvás módszerét: ilyenkor 15-20 percre elalszunk, de nem kerülünk mélyalvási fázisba, ezzel újabb biztonságos órákat nyerhetünk magunknak a volánnál.