A második legnépszerűbb vidéki város lett Bük a külföldi vendégéjszakák alapján
15 év alatt megduplázódott a vendégéjszakák száma a Vas megyei Bükön. De nem csak saját magához képest fejlődött, a „versenytársakat” is megközelítette. Sőt! 2017-ben több kategóriában dobogóra is állt. A vidéki városok rangsorában[1] már a harmadik legnépszerűbb úti cél, de ennél is előkelőbb helyen áll a város a külföldi vendégéjszakák számában, ott már a dobogó második helyére lépett Hévíz mögött.
„Fürdővárosunk 2003 óta közel megduplázta a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszaka számot: 15 éve 427 910 volt, 2017-ben pedig elérte a 741 518 -t, mely adat kiegészül az egyéb szálláshelyeken eltöltött további 131 008 vendégéjszakával. Ez összességében 6,6%-os vendégéjszaka szám növekedést jelent” – foglalta össze a sikeres 2017-es év adatait Spilenberg Andrea, a Bük, Bükfürdő Közhasznú Turisztikai Egyesület elnöke. Ezzel pedig a fürdőváros a vidéki városok között a vendégéjszaka számban dobogós Hévíz és Hajdúszoboszló mögött, míg a külföldi vendégéjszakák számában már a második. „Kifejezetten erős Bükfürdő külpiaci pozíciója, hiszen három célpiacon is 10 százalék felett vagyunk a vendégéjszakák arányát tekintve, a belföldi 40 százalékon kívül.”
Helyezés | Város | Külföldi vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken (db) |
1. | Hévíz | 697162 |
2. | Bük | 452269 |
3. | Hajdúszoboszló | 348369 |
4. | Sárvár | 291162 |
5. | Balatonfüred | 272785 |
6. | Siófok | 239968 |
7. | Győr | 210818 |
8. | Zalakaros | 133737 |
9. | Szeged | 133696 |
10. | Eger | 126348 |
[1] 2017-ben, Budapesten kívül, a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma alapján. Forrás: KSH
A kereskedelmi vendégéjszakák száma 5,5 százalékkal emelkedett tavaly, ez magyarázható azzal is, hogy desztinációban elkészült egy nagyobb szálloda-beruházás, így nőtt a kapacitás is. A vendégkör leginkább a szállodákat részesíti előnyben, így ezek foglaltsága stabilan 70-80 százalékot mutat.
Tovább maradnak a vendégek
Vas megyében a legmagasabb, de az országos átlaghoz képest is kiemelkedőnek mondható az átlagos tartózkodási idő Bükön: a belföldi vendégek 3,6, míg a külföldiek 4 éjszakát maradnak. A helyi turizmusért felelős szakemberek ezt azzal magyarázzák, hogy a gyógykúrára érkező vendégek hosszabb időt töltenek el Bükfürdőn. „Alapból kettő, de leginkább három hét az az időtartam, ami alatt a kezelések kifejtik pozitív hatásukat. Ehhez hozzájárul, hogy vendégeink a szolgáltatásokat nálunk vehetik igénybe a legjobb ár/érték arányban” – teszik hozzá a szakértők.
A közösség együtt fejleszti a várost a vezetéssel
Bük folyamatosan fejlődő kisváros, a városvezetés és a turisztikában érdekeltek összefogása és együttműködése a településen számos kisebb – nagyobb beruházást, fejlesztést eredményezett az elmúlt években, és ez a tendencia folytatódik. Erre jó példa a 2017-ben elsőként megvalósult, Bük, Bükfürdő önkormányzata által kiírt: Egyéb szálláshelyek minőségfejlesztési pályázata, melynek eredményeként 52 szállásadó nyert támogatást minőségnövelő beszerzésekre és beruházásokra. 2018-ban az önkormányzat a tavalyi 7 millió forintos támogatási keretet 9 millió forintra növeli, ezzel is elősegítve a további fejlődést.
Ezek mellett a város nagy hangsúlyt fektet a turisták és helyiek körében is népszerű szolgáltatások bővítésére is „2015-ben életre hívtuk a Bükfürdői Termelői Piacot, ahol a szezonban heti szinten a helyi és környékbeli termelők, kézművesek értékesítik termékeiket. Tavaly védjegy oltalom alá helyeztük a piacra „megálmodott” brandet: a Bükfürdői Esszenciát, amelyet saját márkajelzésként használunk az árucikkeken, ezt szeretnénk az idén a helyi vendéglátóhelyek felé is kiterjeszteni.” – teszi hozzá Pálffy Tamás, a turisztikai menedzsment szervezet TDM és projekt menedzsere.
Ezeknek az átgondolt és ötletes projekteknek, minőségpolitikai fejlesztéseknek köszönheti a fürdőváros töretlen népszerűségét, a látogatottságot pedig újabb célcsoportok: wellness vendégek, sportolók, családok megszólításával tervezik elérni mind a belföldi, mind pedig a releváns külföldi piacon egyaránt