Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 215

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 216

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 217

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 218

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 215

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 216

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 217

Notice: Undefined index: full in /var/www/lifemagazin.hu/wp-includes/media.php on line 218

… ami az élethez kell!

Kezdőoldal Egészség Antioxidánsok: a fiatalság és a szépség kulcsai

Antioxidánsok: a fiatalság és a szépség kulcsai

Mindenki hallott már az antioxidánsokról, de hogy mit is takar ez a fogalom valójában egyrészt könnyen megfejthető, másrészt igen bonyolult is egyben. Az egyszerű megfejtés: oxidációt gátló, késleltető anyag. De mit is jelenthet ez tágabb értelemben és miért fontos ez az egészségünk szempontjából?

Az antioxidáns egy olyan anyag, mely védi a szervezetünket az oxidációtól, amely egyfajta folyamat, mely öregedést és megbetegedést idézhet elő. Természetesen az élethez alapvető szükségünk van az oxigénre, vagyis nem szabad összekeverni az oxigén hatására történő változásokat magával az oxigénnel. Az antioxidánsok védik és aktivizálják a jó géneket és így segítik a szervezetet, hogy az oxidáció során fellépő káros hatások minél később érvényesüljenek. Éppen így a szabad gyökök pedig károsítják génjeinket és megbetegítenek.

A veszélyes szabad gyökök
Az életmódunk által nagyon sok szabadgyök termelődik a szervezetben, mely sejtszintű, akár DNS-károsodást is okozhatna, ha nem lennének a szervezetben antioxidánsok.

Szabadgyök képződést okozhatnak a következő tényezők: dohányzás, kipufogógáz, stressz, a helytelen életmód és a gyógyszerek. A károsodásokat megelőzni a helyes életmóddal, vitaminokkal, nyomelemekkel, természetes gyógymódokkal lehet. Illetve, ha a szabad gyökök túlzott mértékben már jelen vannak a szervezetben betegségek vagy rossz közérzet formájában, akkor szintén segítenek az életmódbeli változtatások, ill. egyéb természetes gyógymódokkal való kezelések.

Mi a megoldás?
Az antioxidánsoknak nevezünk bizonyos vitaminokat és ásványi anyagokat, melyek főként a növényi élelmiszerekben találhatóak, éppen ezért a legnagyobb hangsúly a táplálkozáson van. Az antioxidánsok együttes jelenléte nagyobb védelmet nyújt a szervezetnek, mint külön-külön. Ezért részesítsük előnyben azokat a gyümölcsöket és zöldségeket, melyek több antioxidánst is tartalmaznak.

A tényeket és a fogalmakat nem is érdemes tovább boncolgatni, sokkal inkább azt, melyek azok az antioxidánsok, melyek segítségével minél tovább megőrizhetjük fiatalságunkat és szépségünket.

Természetes antioxidánsok:
C-vitamin
Ezt a vízben oldódó vitamint nem lehet túladagolni. Amellett, hogy erősíti az immunrendszert, segít megelőzi az influenzát és az egyéb megfázásos betegségeket. Védi az ereket, ezzel a szívet is, mivel hozzájárul az elasztin és az kollagén képzéséhez. Utóbbiak rugalmasan és erősen tartják az ereket és az érfalakat. A C-vitamin elősegíti a vas felszívódását, így vérszegényeknek még fokozottabban kell figyelniük a megfelelő bevitelre. Napi 2×500 mg már elég ahhoz, hogy bebiztosítsunk magunkat egészségünk megőrzésének szempontjából.
Amiben megtalálod: citrusfélék, zöldpaprika, paradicsom, káposzta, brokkoli, csipkebogyó

E-vitamin
Az E-vitamin egy igazi fiatalító vitamin, mert védi a sejteket a károsodásoktól, éppen ezért a kozmetikai ipar is előszeretettel alkalmazza. Az E-vitamin és a szelén együttes jelenléte fokozza egymás hatását, vagyis e két antioxidáns még jobban hasznosul, ha mindkettő egyszerre és megfelelő arányban kerül a szervezetbe. Az E vitamin véd a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, valamint a rákos sejtekkel szemben is felveszi a harcot, mivel sejtszinten fejti ki a hatását.
Amiben megtalálod: napraforgó, dió, mogyoró, olíva, földimogyoró és mindezek olaja, búzacsíra, tej, tojás, teljes kiőrlésű gabonafélék

Cink
Nagy szerepe van a vércukorszint és az anyagcsere-folyamatok szabályozásában, a növekedésben, a sebgyógyulásban. Nélkülözhetetlen a nemi fejlődés és a szaporodás folyamataihoz. Vegetáriánusoknak fokozottan kell ügyelniük a pótlására, mert a cink azon kevés mikroelemek egyike, melyből a növények viszonylag keveset tartalmaznak.
Amiben megtalálod: kagyló, hús, máj, tojás, hüvelyesek

Szelén
Fontos a hasnyálmirigy működéséhez, a testszövetek rugalmasságához, segít megelőzni vagy megszűntetni a haj korpásódását. Lassítja a szövetek öregedését és közömbösíti néhány rákkeltő anyag hatását.
Amiben megtalálod: teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, tonhal, napraforgómag, dió, rizs, kesudió

A karotinoidok bizonyos csoportja: béta-karotin, lutien, likopin

A karotinoidok olyan antioxidánsok, melyek a növények pigmentjeként érvényesítik hatásukat. Például a béta-karotin színezi a répát sárgává, vagy a likopin teszi pirossá a paradicsomot. A karotinoidok az A-vitamin elővitaminjai, így mind zsírban oldódó vitaminok.

  1. béta-karotin: kiváló immunerősítő, védi és színezi a bőrt, fontos a jó látás és a nyálkahártyák egészsége szempontjából.
    Amiben megtalálod: sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye, tojássárgája, spenót
  2. lutein: alapvetően fontos a látáshoz. A zeaxantinnal együtt alkotja a makulát, mely a látás élességéért felel.
    Amiben megtalálod: zöld leveles növények, káposzta, tojássárgája
  3. likopin: magas antioxidáns hatásával kiváló ráncmegelőző, vagyis késlelteti az öregedést. Szívbetegségek és daganatos betegségek esetén is nagyon hatékony.
    Amiben megtalálod: paradicsomszósz, pirospaprika, vérnarancs

A flavonoidokat tekintve a bioflavonoid

A flavonoidok a karotinodokhoz hasonlóan a növények pigmentjeként vannak jelen, így kiszűrik a napfény káros hullámait.

Bioflavonoid: kiváló érfal erősítő, baktériumölő, vérzéscsillapító, segíti a C-vitamin felszívódását.

Amiben megtalálod: gyümölcsök, zöldségek

A megfelelő étrend mellett még fontos szerepe van a könnyű, nem túlzásba vitt mozgásnak, szaunázásnak, a légzőgyakorlatoknak. Az ajánlott időben és mértékben történő napozás, valamint az emberekkel való kiegyensúlyozott kapcsolataink, a nevetés, a pozitív életszemlélet szintén erősítik az immunrendszert.

Jó hír a csokiimádóknak: Kutatások kimutatták, hogy az étcsokoládéban sokszor magasabb az antioxidánsok aránya, mint a gyümölcsökben. A valódi kakaónak, olyan magas a polifenol és a flavonoid tartalma, hogy megelőzte a fekete áfonyát és a tőzegáfonyát, melyek köztudottan a legtöbb antioxidánst tartalmazó gyümölcsök. A polifenol a szabadgyököket teszi ártalmatlanná, a flavonoid pedig segít a vérnyomás szabályozásában. Éppen ezért kifejezetten ajánlott az étcsoki fogyasztása, de csakis a magas és valódi kakaótartalmú étcsokoládéból profitálhatunk, melynek minimális a cukortartalma, vagy jobb esetben nem tartalmaz hozzáadott cukrot.

 

 

Hozzászólások

Pin It on Pinterest